דילוג לתוכן הראשי

הבדידות שברווקות היא בדיוק כמו גז - אפשר ליהנות ממנו עד נקודה מסוימת




כל כך הרבה משפטים, כל כך הרבה פנים. צוחקות, עצובות, חושבות, תוהות, מישירות מבט, משפילות, אינסוף... ואני הקטנה ביניהם. בעיניהם. מתבוננת ולא יודעת מה אני אמורה לראות. לא יודעת מה אני אמורה לחפש. הלכתי לי לאיבוד בסבך ה'אלולים', יותר מדי מעגלים של חיפוש ללא מציאה, יותר מדי 'מציאות' שלא חיפשתי.
איפפפפפהההה הוא? הנשמה זועקת ולא יודעת איך להסביר את מה שהיא מרגישה. המחשבות שלה הן בליל של רצוא ושוב, של רצון וסירוב, בריחה ושיבה, שנאה ואהבה.
היער הזה גדול מדי, מפחיד מדי...
האם צריך בכלל לצאת ממנו, ואם לא - איך נשארים בתוכו מבלי לפחד, מבלי לפרש את קולות הנהמה האדירים בצורה שלילית? איך מגרשים את הכוח המדמה, ובוטחים באורו של לפיד האמונה הפנימי?
הנשמה חפצה ומשתוקקת לדבר, אבל לא יכולה. מילותיה נהלמות (מלשון מהלומה) נאלמות, נעלמות...
הנהההה הוא! הנשמה קובעת. לך תבין למה היא מרגישה את מה שהיא מרגישה. משהו במבע מרגיש לה קרוב, אמיתי, חי, בועט ומוכר...
אבל הרי היא אמרה את זה כל כך הרבה פעמים בעבר. מאיפה לה הביטחון שהפעם היא צודקת? מאיפה לה הביטחון שהפעם זה יהיה זה? שהפעם זה יתיישב בדיוק על החורים, ויצליח לכסות את הבשר החשוף והפגיע שלה?
היא לא יודעת דבר. זו האמת לאמיתה.
היא נעצרת כי טוב לה כאן. טוב לה להאמין שאולי, רק אולי, זה הפעם. זה האיש. זו התחנה האחרונה...
היא לא יודעת למה היא מרגישה שכאן, בנקודה זו ממש, במבט התמים והטוב הזה שלך, היא רוצה להניח את מקל הנדודים. להרגיש אהובה. לזכות בקשר של נשמות, אבל אמיתי כזה, שלא ידלוף החוצה ויחנוק את כל דיירי הבית – כשמישהו מהם מריח ריח קצת לא טוב...
'כי גז חיש, ונעופה'.
תאמין לי אבאל'ה, הגז של המידות הרעות שלי יכול ברגע זה, חיש קל, להמית אותי ואת כל מי שסביבי.
ו'נעופה'.
זה מה שיקרה. כי איזה כוח יש לבשר ודם, כנגד שריפה משתוללת של אוויר רעיל? כלום, גורנישט...

השמיים בוערים, והחלקות הטובות מתכלות חיש קל
זה מה שאני עכשיו. כלום. וזה גם מה שאני רוצה להיות עם מי שיהיה בעלי. שאזכור כל חיי לצדו את הפחד הזה, המזדחל אל מתחת לציפורניים, הנמהל בתוך הדם ומוזרם ללב עם פעימות התפילה...
כי גז – הבדידות של הרווקות היא בדיוק כמו גז. אתה יכול ליהנות ממנו עד נקודה מסוימת, להפיק באמצעותו תבשילים ערבים לחך. אבל מנקודה מסוימת, כשריחו החזק והחריף מכה בעוצמה בנחיריך וגורם לך לסחרחורת, בחילות, ושאר סימפטומים שליליים שכאלה – זה הזמן לרוץ לברז, ולסגור אותו חזק.
לסגור.
לסגור, אבא, את השידוכים האינסופיים. את ההיכרויות המבישות. את הדמעות אחרי כל פגישה. את הצער שנגרם לכל מי שמסביבי, בשל העובדה שעוד לא התחתנתי. די. די אבא, הגיע הזמן לסגור את הברז הזה.
מי יודע איזה שמות הוא כבר הספיק לעשות בי, מבלי שארגיש. מי יודע כמה נזקים הוא כבר גרם לנשימתי האופסת, לתקוותי הדהויה...
חיש – מהר, אבא, מהר. כי כשמדובר בסכנת חיים – אין, פשוט אין עוד זמן לחכות. אין זמן לחשוב. אין עוד דקה לבזבז כשהאש מתלקחת, השמיים בוערים והחלקות הטובות (אלו שלא אפסה בהם התקווה) מתכלות חיש קל. הקושי הזה לנשום, זה דבר שאי אפשר להסביר אותו למי שיש לו 'פת בסלו', למי שנושם אוויר נקי וטהור. למי שלמד עם השנים להיות נזקק-מזוקק...
ונעופה – אדם, בשר ודם, קרוץ עפר ואפר - לא באמת יכול לעוף. כי כנפיים נותנים למי שיש בו משאלות ריחוף, למי שלא מפחד לנסוק אל השמיים. ואני? אני אבאל'ה, מפחדת מהכל. אני מפחדת מעצמי בתוך הבדידות הזו. אני מפחדת מהמנשה שבי, שעוד רגע יוותר על מלכותו, יגביה את שולי גלימתו וירוץ לעבוד עבודה זרה. אני מפחדת מהרגע הזה, ומהרגע הבא. מפחדת מקרבה ומריחוק. מפחדת שהחיים יחלפו על פניי ושחלילה לעולם לא אזכה להגשים את חלומי ולזכות להיות אמא.
כי הלא דוד המלך כבר אמר את זה הרבה לפניי. "כי גז, חיש ונעופה". מה אני? מה חיי? מה כוחי, אבאל'ה, מה תבונתי? אן אלך לבכות את הימים האלה, שחולפים והופכים לשירה קפואה, למבט אחרון. לא תמיד אני יודעת לבוא אליך בנפילות שלי, לצעוד אחריך, לצעוק אליך אתה הבדידות הזו. לא תמיד אני מצליחה לקרוא את המפה נכונה, להיעצר היכן שאתה רוצה ולא היכן שהלב שלי אומר לי. לנער את אבק הנדודים מהשמלה המרופטת, לסדר את מחלפות השיער הפרוע ולהמשיך להתפלל. להמשיך לקוות שזה יקרה. שיש, אי שם בקצה הדרך, יש אור לבן שמחכה לעטוף רק אותי בשלוותו, בשמחתו, באהבתו...
מה תגידו לו? שחולת אהבה אני
"בן אדם, עלה למעלה עלה. עלה למעלה, עלה בן אדם. יש לך כנפי רוח" (הרב קוק)
ומדוע מבקשת אני דווקא את אותו אור לבן? כי לאורך כל הדרך אבאל'ה, אחרי כל הדברים הקשים שעברו עליי - השתדלתי (אם כי לא תמיד הצלחתי) להביט בך מתוך הלובן שבעין, לקבל באהבה את ההנהגה שלך עמי גם ברגעים הכי משפילים, להמשיך להאמין בך, להמשיך לצעוד במעלה הר הבזלת המחליק ולרגע לא לשכוח שאתה מחזיק אותי.
לרגע לא לשכוח שאתה כאן, בתוך הדמעה שזולגת על לחי, בתוך הלב המתנפץ לאלפי רסיסים, בתוך האיברים הכתושים שכבר הועלו על המוקד עשרות פעמים ו'קמו לתחייה', בתוך השיקוי הזה שאני לוקחת בכל פעם שאני מרגישה קצת חולשה רוחנית. השיקוי שעוזר לי לשכוח את מה שעברתי עד עכשיו, ולהתחיל מהתחלה.
אתה שם, אתה כאן, אתה בהם, אתה בתוכי, אתה סובב כל עלמין, אתה הסיבה לכך שהצעדים ממשיכים לטפס, גם הרבה אחרי שהמוח שבק חיים וכבר לא מסוגל לתת להם את הפקודה הזו. הם צועדים מכוח האינרציה, מכוח האין-ריצה.
הם לא מסוגלים לתת לך את אותה עוצמה שהייתה בהם פעם, כשרק למדו להניע את עצמם. אבל הם לפחות לא מתייאשים מלחפש אותך, מלראות אותך אי שם למעלה, בפסגה, במקום שבו נגמרות המילים, ומתחילות הדמעות...
המזל הגדול שלי הוא שאני לא היחידה שמטפסת על ההר הזה. מרחוק - אני צופה בהם, באחיי למסע. אבודים יותר ופחות, מחכים כמוני - לישועה. אלו שהגיעו לפסגה, מביטים אליי מלמעלה וצועקים: "שירה, הגענו אליו. אל המלך, אל האבא, אל הטוב המושלם. מה תרצי שנגיד לו? על מה תרצי שנתפלל בפניו בשבילך?".
מה תגידו לו?
תמהה אני על שאלתכם. מה עוד יכולים אתם להגיד למי שאמר והיה העולם – מלבד דבר אחד ויחיד ששרד את כל כבשני האש, שעמד בכל תחלואי הזמן? מה עוד אפשר לבקש בעבור מי שעוד לא הגיעה לפסגה מלבד אהבה?
התפללו עליה שתזכה לאהוב את המקום שלה, לאהוב את העבודה שלה, לאהוב את הסביבה שלה, לאהוב את הניסיונות שלה, לאהוב את הבדידות שלה (במידה, שלא תתרגל אליה חלילה ותתייאש מן החיפוש אחר החצי השני), לאהוב את האויבים שלה, לאהוב את הרגשות שלה, לאהוב את הכשלונות שלה, לאהוב את החולי שלה.
כי חולת אהבה היא.
חולה מכל האהבות הנפולות, מכל התפילות הבלתי ממומשות, מכל המחשבות השליליות, מכל הדרכים הנלוזות, מכל הבקשות הנחסמות, מכל השקרים והתבוסות. אמרו, אמרו לו שחולת אהבה, היא החולה הכי מסוכנת.
כי עדיין לא נמצא מזור לחוליה, מלבד דבר אחד ויחיד: אהבה!

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

את האמנית של הישועה שלך. אל תבזבזי את חומר הגלם על דברים שאינם בשבילך

  אני פוגשת אותן בהמוניהן.  יפות, חכמות, מוצלחות, בטוחות בעצמן, הכי קרובות למושג 'שלימות'. אז מה בכל זאת חסר להן? למה הן עדיין רווקות? למה הן לא מצליחות למצוא מישהו מוצלח כמותן? אני לא אלוקים, אין לי תשובות לכל השאלות.  אבל על סמך ניסיוני האישי אני מרגישה צורך לחדד כמה נקודות שכל רווקה תוכל להפיק מהן את המירב, לניסיון הפרטי שלה.  את האמנית של הישועה שלך קודם כל, אין דבר כזה מושלם. אפילו שאת הכי קרובה למושלמת בעינייך ואולי גם בעיני העולם, אם תצאי לחפש את הזיווג שלך עם משקפי השלימות הוורודות והמלבלבות שלך, את תיתקלי בהרבה מאוד אכזבות.  את המושלם את יוצרת, מהרבה חלקים של חוסר שלימות.  את האמנית של הישועה שלך, ובמו ידייך את מצווה ליצור יש מאין. את מקבלת את חומר הגלם, ואז מתחילה לראות בדמיונך את מה שאת רוצה ליצור ממנו.  וכמו כל אומנית טובה שלא 'תבזבז' סתם את החומר על דמיונות ומצבים של 'אולי' ו'אם' - את צריכה 'להתקמצן' על חומר הגלם שלך. לא להתעקש להדביק אותו, איפה שהוא לא מתאים, איפה שהוא רק 'יכער' את היצירה.  כמו שכל אומן יודע להתבונן על הדגם ...

איך לא להגיע לפגישות השידוכים? 10 הדיברות שלי

לא פעם, בלהט החיפוש אחר החצי השני שלנו, אנחנו קצת שוכחים שלכל משחק יש כללים, ומספר מוגבל של משתתפים. כשזה מגיע לשידוכים - כולנו רוצים לנצח בכמה שפחות 'סיבובים', וכמה שפחות סיכויים להיפגע. איך עושים את זה? היות ואני עדיין בעיצומו של התהליך, אין לי נוסחת קסם עבורכם. מה שכן, במהלך 12 שנות השידוכים אני חושבת שלמדתי דבר או שניים על איזה מין אדם אני, ומה אני יכולה או לא יכולה לספוג, בחיפוש הקדחתני הזה אחר הזיווג משורש נשמתי. אז נכון ש'עשרת הדיברות' שלי הן לגמרי אישיות ומבוססות על סמך ניסיוני בלבד, אבל אני חושבת שלא מעט רווקות (ואולי גם רווקים) יכולים להזדהות עם הדברים. אחרי ככלות הכל, הקודים המוסריים אמורים להיות זהים, כשמדובר באנשים שמכירים זה את זה לצורך הקמת בית יהודי כשר, כהלכתו.  הצטרפי לדף הפייסבוק של 'בדרך שלך', ותיהני מחיזוקים יומיומיים אם הפגישה תהיה מוצלחת אם לאו, זה לא בתחום אחריותי. האחריות שלי היא לדאוג לעשות את כל המוטל עליי - בין אם בטיפוח פנימי (עבודה על המידות, תפילות  וכדומה) ובין אם בטיפוח חיצוני (שלא על מנת למשוך ולזקר את העין כמובן...

איך מאירים את האור הגנוז של חנוכה - גם כשאנחנו לבד?

אחד הדברים שהכי קשה לי לעשות בחגים כמו חנוכה שבהם אני מצווה לעשות אותם - הוא לשמוח. גם בפורים, דווקא ביום שבו אני מצווה לשמוח, היצר הרע 'חוגג' על המחשבות והתחושות שלי, אך דווקא לאחרונה - אחרי שנים של חיפוש ורצון לדעת מדוע זה קורה, סוף סוף התחדשתי בתירוץ נפלא.  מלחמת היוונים ביהודים הייתה מלחמה על שלושה דברים שאותם ביקשו היוונים לעקור מעם ישראל: שבת, מילה, וחודש. כך אנחנו אומרים בתפילת 'על הניסים' - שהיוונים ביקשו 'להעבירם מחוקי רצונך'.  במילים אחרות, היוונים לא יכלו לסבול את העובדה שיהודי שומר על מסורת אבותיו, ומקיים את חוקי השם. כאב להם לראות איך אנחנו שמחים במצוות, ואיך השם  שמח  בנו - ולא סתם הדגש הוא על השמחה דווקא.  ש- שבת מ-מילה ח-חודש אלו שלושת המצוות העיקריות שהם רצו לנשל אותנו מהן, אך מפרשים רבים טוענים כי מה שכאב להם באמת הוא לראות אותנו שמחים במצוות הללו. שמחים ומודים להשם על הזכות להיות חלק מהעם היהודי, על הזכות לקיים מצוות קבל עם ועדה ולהכריז בכך על קרבתנו המיוחדת לבורא עולם.  הרב אברהם שפירא בביאוריו על מסכת כ...