דילוג לתוכן הראשי

אז מה אם את כבר לא צעירה?



אז מה אם את כבר לא צעירה, 
ואז מה אם כבר שכחת איזה צבע יש לשמש. 
אז מה אם השמיים אפורים, 
ועכשיו, מחדש, את צריכה ללמוד ללכת. 

אז מה אם לא מצאת את התשובה
ובתוכך - הכל בוער. 
תאמיני שהזמן, הוא עוד ימציא לך אהבה
רק אל תתייאשי, גם זה עובר. 

אז תחייכי אל השמש, תגלי איזו גומה
תגעי באיזה נמש או בנשמה...

תאהבי את מה שיש עכשיו, זה העיקר
תצבעי את העולם שלך זהב
זה עוד לא מאוחר. 

כי רק את יכולה
למצוא בדרך העולה...
תפילה. 

אז מה אם את נודדת, כבר לא רוגעת מבפנים
תזכרי את מיוחדת - וזה חרוט על הפנים, 
קמט ועוד קמט, יהלומים לך עד בלי די, 
ואז מה אם אין לך שקט, הוא עוד יפתיע בוודאי...

אז מה, אם לא מצאת את התשובה 
או השבילים הנכונים. 
אז מה אם הדרך אלייך, 
כבר לא עוברת במילים...

תאהבי את מה שיש עכשיו, זה העיקר
ותחייכי חיוך גדול, כשעוד פרק בך נסגר...
תביטי אל האופק, 
וצפי אל המחר. 

כי רק את יכולה, 
למצוא בדרך העולה...
תפילה.

ביאור השיר מתוך פרספקטיבה של רווקה מתבגרת:

שנים רבות חלפו על פנינו. כל אחת וניסיונותיה היא, כל אחת היא שביל אל תובנות לב נדירות שנקנו בייסורים, דם ויזע. כל אחת היא אוסף של אבנים-רגשות שנזרקו מתוך ליבה החוצה, ומהחוץ אל תוך לבה פנימה והתפקיד שלנו הוא לסקל את אותם אבנים שנערמו בצדי הדרכים, אך בבד לרגע אסור לנו לשכוח לאסוף גם את הפרחים הריחניים שבדרך.

לא כל מה שלא הולך לנו, חייב להיות קשה, בלתי נסבל וכבד (כאבנים כבדות על כתפינו השחוחות). נהפוך הוא... ככל שנשתדל לסגל מבט חיובי יותר על המציאות שלנו, על המתנות הקטנות שהקב"ה שולח אלינו בשפע מדי יום ביומו לצד הרווקות הארוכה - כך המשא ייראה לנו כבד פחות ופחות.

אז מה אם אנחנו כבר לא צעירות, וכבר שכחנו איזה צבע יש לשמש - שפעם, עד לא מזמן בעצם, צבעה בצבעים שמחים את הקשת של נעורינו?

ברווקות הארוכה הזו, גם לנו יש זכות (ואפילו חובה) - לחיות חיים מלאי הגשמה עצמית, מאושרים ומכילים בראש ובראשונה אותנו.
איך עושים את זה? עלינו לעצור לרגע, ולהיזכר מי אנחנו! כי לפעמים, פשוט נדמה ששכחנו עד כמה אנחנו יקרות בעיני ה', ועד כמה יקר הוא כל 'מוות' שאנחנו מתות מבפנים - על (קדושת) שמו ולמענו. 

איפשהו באמצע הדרך, מבינים שהגיע הזמן להפסיק לחפש אצל אחרים את התשובות שנמצאות בנו, ולהיות מספיק אמיצות כדי להבין ולהודות בתובנה אחת בסיסית - היה לנו את זה פעם, ואיכשהו שכחנו את זה וצריך להתחיל ללמוד את זה מחדש.

בשיר מופיעה המילה 'ללכת', ולא בכדי. הליכה היא דבר בסיסי שאותו לומדים בדרך כלל בתחילת החיים, אך יש ומכל מיני נסיבות שאינן תלויות באדם - הוא נקלע למצב שהוא צריך ללמוד מחדש את מה שהוא ידע לעשות באופן טבעי ואוטומטי כמעט. אם משליכים את זה על עולם השידוכים, אפשר שבדרכנו אל מי ש'שלנו' איבדנו כמה כישורי חיים שהיו בנו תמיד, וכעת אנו נדרשות ללמוד אותם מחדש כמו למשל היכולת לדבר בחופשיות על הכל, היכולת לשבת נינוחה מול גבר שאנחנו לא מכירות, היכולת לדעת על מה לדבר וכיצד להציג את עצמי, ועוד ועוד...

יש לנו הרבה שאלות בתהליך הזה, וחשוב שנמצא להן תשובה.

למה תשובה (אחת) ולא הרבה תשובות? כי הכל מתחיל ונגמר בתשובה אחת בעצם: אמונה.

וכשאנחנו לא מוצאות בנו את האמונה, אז כל שאר הדברים - בוערים בתוכנו כמו אש שמבקשת לכלות כל חלקה טובה.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

את האמנית של הישועה שלך. אל תבזבזי את חומר הגלם על דברים שאינם בשבילך

  אני פוגשת אותן בהמוניהן.  יפות, חכמות, מוצלחות, בטוחות בעצמן, הכי קרובות למושג 'שלימות'. אז מה בכל זאת חסר להן? למה הן עדיין רווקות? למה הן לא מצליחות למצוא מישהו מוצלח כמותן? אני לא אלוקים, אין לי תשובות לכל השאלות.  אבל על סמך ניסיוני האישי אני מרגישה צורך לחדד כמה נקודות שכל רווקה תוכל להפיק מהן את המירב, לניסיון הפרטי שלה.  את האמנית של הישועה שלך קודם כל, אין דבר כזה מושלם. אפילו שאת הכי קרובה למושלמת בעינייך ואולי גם בעיני העולם, אם תצאי לחפש את הזיווג שלך עם משקפי השלימות הוורודות והמלבלבות שלך, את תיתקלי בהרבה מאוד אכזבות.  את המושלם את יוצרת, מהרבה חלקים של חוסר שלימות.  את האמנית של הישועה שלך, ובמו ידייך את מצווה ליצור יש מאין. את מקבלת את חומר הגלם, ואז מתחילה לראות בדמיונך את מה שאת רוצה ליצור ממנו.  וכמו כל אומנית טובה שלא 'תבזבז' סתם את החומר על דמיונות ומצבים של 'אולי' ו'אם' - את צריכה 'להתקמצן' על חומר הגלם שלך. לא להתעקש להדביק אותו, איפה שהוא לא מתאים, איפה שהוא רק 'יכער' את היצירה.  כמו שכל אומן יודע להתבונן על הדגם ...

איך לא להגיע לפגישות השידוכים? 10 הדיברות שלי

לא פעם, בלהט החיפוש אחר החצי השני שלנו, אנחנו קצת שוכחים שלכל משחק יש כללים, ומספר מוגבל של משתתפים. כשזה מגיע לשידוכים - כולנו רוצים לנצח בכמה שפחות 'סיבובים', וכמה שפחות סיכויים להיפגע. איך עושים את זה? היות ואני עדיין בעיצומו של התהליך, אין לי נוסחת קסם עבורכם. מה שכן, במהלך 12 שנות השידוכים אני חושבת שלמדתי דבר או שניים על איזה מין אדם אני, ומה אני יכולה או לא יכולה לספוג, בחיפוש הקדחתני הזה אחר הזיווג משורש נשמתי. אז נכון ש'עשרת הדיברות' שלי הן לגמרי אישיות ומבוססות על סמך ניסיוני בלבד, אבל אני חושבת שלא מעט רווקות (ואולי גם רווקים) יכולים להזדהות עם הדברים. אחרי ככלות הכל, הקודים המוסריים אמורים להיות זהים, כשמדובר באנשים שמכירים זה את זה לצורך הקמת בית יהודי כשר, כהלכתו.  הצטרפי לדף הפייסבוק של 'בדרך שלך', ותיהני מחיזוקים יומיומיים אם הפגישה תהיה מוצלחת אם לאו, זה לא בתחום אחריותי. האחריות שלי היא לדאוג לעשות את כל המוטל עליי - בין אם בטיפוח פנימי (עבודה על המידות, תפילות  וכדומה) ובין אם בטיפוח חיצוני (שלא על מנת למשוך ולזקר את העין כמובן...

איך מאירים את האור הגנוז של חנוכה - גם כשאנחנו לבד?

אחד הדברים שהכי קשה לי לעשות בחגים כמו חנוכה שבהם אני מצווה לעשות אותם - הוא לשמוח. גם בפורים, דווקא ביום שבו אני מצווה לשמוח, היצר הרע 'חוגג' על המחשבות והתחושות שלי, אך דווקא לאחרונה - אחרי שנים של חיפוש ורצון לדעת מדוע זה קורה, סוף סוף התחדשתי בתירוץ נפלא.  מלחמת היוונים ביהודים הייתה מלחמה על שלושה דברים שאותם ביקשו היוונים לעקור מעם ישראל: שבת, מילה, וחודש. כך אנחנו אומרים בתפילת 'על הניסים' - שהיוונים ביקשו 'להעבירם מחוקי רצונך'.  במילים אחרות, היוונים לא יכלו לסבול את העובדה שיהודי שומר על מסורת אבותיו, ומקיים את חוקי השם. כאב להם לראות איך אנחנו שמחים במצוות, ואיך השם  שמח  בנו - ולא סתם הדגש הוא על השמחה דווקא.  ש- שבת מ-מילה ח-חודש אלו שלושת המצוות העיקריות שהם רצו לנשל אותנו מהן, אך מפרשים רבים טוענים כי מה שכאב להם באמת הוא לראות אותנו שמחים במצוות הללו. שמחים ומודים להשם על הזכות להיות חלק מהעם היהודי, על הזכות לקיים מצוות קבל עם ועדה ולהכריז בכך על קרבתנו המיוחדת לבורא עולם.  הרב אברהם שפירא בביאוריו על מסכת כ...