דילוג לתוכן הראשי

למה אני מתקשה לצאת רק לעוד שידוך אחד 'קטן'? התשובה: ר"ת ככ"ה





עשר שנים זה הרבה זמן לחפש כשלא מוצאים. עכשיו כשאני חושבת על זה, אני מבינה עם כמה הרבה סוגי בחורים נפגשתי: אשכנזים וספרדים, ליטאים וחסידים, רזים ושמנים, רווקים וגרושים, בעלי תארים ונטולי כל השכלה. אז למה זה לא מצליח? מה כבר אני מחפשת, שלא מצאה החברה שלי שמתחתנת השבוע, בשעה טובה.
"את לא מספיק רוצה להתחתן. כשתרצי, הוא יופיע על סף הדלת עם זר פרחים", אמרה לי חברה טובה, כשתיניתי צערי באוזניה. אני לא מספיק רוצה להתחתן? איך היא אומרת דבר כזה עליי - שכבר קרעתי את השמיים מבכיות, שכבר פקדתי כל ציון של צדיק אפשרי וכבר ביקשתי בכל הצורות שאפשר לבקש?!
לפעמים אני חושבת לעצמי שאולי הגיע הזמן לוותר. לא, לא על האבידה שלי – בן הזוג משורש נשמתי. עליו אין סיכוי שאוותר. אלא על כל התהליך הארוך הזה, שלצדו גם כל כך הרבה כאב לב ובלבול.
כי באמת, כמה פעמים כבר אפשר להסביר לאנשים הטובים שבדרך - מי אני, ומה בדיוק אני מחפשת? הלא אחרי פעם-פעמיים שלוש שהם מנסים להיות נחמדים ו'להדביק' לי מישהו שנראה תואם להפליא למידותיי – הם תמיד נסוגים לבסוף. 'שה' יעזור', הם עוד יגידו לעומתי בספיקת כף, כאילו גם להם כבר ברור שהוא היחידי שיכול להושיע מבולבלת כמוני.  
אז אתם יודעים מה? אולי יש ממש בדבריהם. אולי כל הבלבול החיצוני הזה שנוצר סביבי ומקיף אותי כמו הוריקן אימתני, אינו אלא ההשתקפות של ההוריקן הפנימי שמתחולל בלבי ונשמתי. אולי אני בעצמי כבר לא יודעת מי אני, ומי יכול להתאים לי, ואולי אף פעם לא ידעתי?
אולי כל ההגדרות שהצבתי לעצמי בתחילת מסע החיפושים, הן שגויות מיסודן? אבל איך אפשר בכלל בלעדיהן, בכל מקרה? הרי דווקא כעת, דווקא אחרי כל מה שעברתי בתהליך הארוך הזה, דווקא אחרי כל הייסורים שחוויתי – נדמה שלנקוט בזהירות יתירה זהו כורח המציאות. איך אהיה מסוגלת להתכופף ולהיפגש עם כל בחור שמציעים לי, והרי בדיוק לשם כך הצטיידתי מראש ברשימת ההגדרות הזו. הסלקציה היא הכרחית – זה ברור. לא כל אחד יכול להתאים לי. ואני כבר יודעת להגיד מה לגמרי לא 'עובר' בעיניי, אבל האם יש סיכוי שבתוך כל ה'לא' הזה שאני כל כך בטוחה בו ברגע זה – מסתתר בחור אחד (ולו אחד ויחידי) שיכול להפוך יום אחד ל'כן' גדול?

למה? ככה – ר"ת כשל כוח הסבל
ואם יש סיכוי כזה, אז למה הלב שלי לא נפתח לקראתו? למה הלב שלי לא מוכן להכיל את העובדה שלא כל הסיפורים היפים שנגמרו בחתונה, ילדים וזוג מאושר עד לב שמיים – התחילו בדרך שנראית לי הכי הגיונית? למה קשה לי להכניע את הרצון שלי אל מול רצונו של מקום? הרי ברור לי שכל הצעה כזו מקרבת את האמיתי שלי. אז מה יקרה אם אפגש עם עוד אחד? אז מה אם הוא לא בדיוק הטיפוס שראיתי בעיני רוחי, כל השנים?
אז זהו, שזה לא בדיוק ככה. למה?
כי בתוך כל ה'למה' הללו, מסתתר ככה אחד גדול, שהוא בעצם התשובה לכל השאלות. מה זה ככה? ברמיזה אומר שככה זו לא תשובה סתמית, ככה זה ר"ת שכשמפרקים אותם – הכל הופך מובן, נהיר. ככה זה ר"ת "כשל כוח הסבל".  
אם זה היה תלוי בי, אבאל'ה יקר שלי – הייתי נפגשת עם כ-ו-ל-ם. עם כל מי שמציעים לי, ללא הבדלים מעמדיים, עדתיים ואחרים. מבטיחה שלא הייתי מעיפה אפילו מבט קטן לעבר רשימת ההגדרות המאוסה, שאחרי כל פגישה מכריחה אותי להוסיף בה סעיף חדש.  
אז במי זה תלוי, אם לא בי?
בכוח הסבל שלי.  
אם הוא הגיע למצב שהוא מתלונן על הכשלונות שלו, 'כשל כוח הסבל' – אזי זה אומר 'דרשני'. יש דברים שלא משנה עד כמה נרצה לעשות, ועד כמה נאמין שהם טובים ונכונים – הלב פשוט אומר אחרת. לא בכדי המילה 'הסבל' יוצרת את המילים 'הס-לב''להסב' ו'בסלה'.
יש מצבים בחיים, בהם זה לא באמת משנה כמה ננסה להסב את תשומת הלב שלנו, לעובדה שהוא צריך להשתנות. שהוא צריך ללמוד את השיעור, שכל כך מנסים ללמד אותו. כי הלב, שהוא הכי קרוב לנשמה ולא סתם נאמר 'רחמנא ליבא בעי' – רוצה בשביל הנשמה את ה'פת בסלה'. לעולם לא אשכח את השיעור שלמדתי בתחילת התשובה שלי, על הבית היהודי. בהקשר זה לימדה אותנו הרבנית טליה הלפר הי"ו מירושלים, שאישה שיש לה פת בסלה – היא אף פעם לא תגיע למצב של רעב. נשמע פשוט? אולי.
יחס התורה לעשיר שירד מנכסיו, כמשל לשידוכים הוגנים
אבל בעבורי זה שיעור מוסר מאלף, שמלווה אותי למעלה מעשר שנים. כי פת בסלה, אין הכוונה לפת לחם לבדה. פת בסלה, זה מכלול הצרכים של אישה, שכשהם מתמלאים – היא מתהלכת שבעה וטובת לב. יש לה כוח לשאת את ניסיונות החיים, יש לה כוח לתת, יש לה כוח לאהוב, יש לה כוח לשמח את האחרים, יש לה כוח לסבול. פת בסלה, זה בדיוק מה שאין לי, זה בדיוק מה שהנשמה שלי כל כך עורגת אליו.
יבוא אדם נדיב ויגיד: "הא לך פת, עלמת חן". הנה קחי, למה תרעבי? יש מספיק בחורים לכולן. על נדיבותו ורגישותו של אדם כזה, אין עוררין. כולם יסכימו על כך שהוא ראוי לכל הכבוד, ההודיה וההערצה שבעולם – על כך שאכפת לו מכאב הזולת, על כך שחשוב לו שהאחר לא ירעב – גם כשהוא עצמו, שבע.
נשאלת השאלה: האם לכל אחת, מתאימה אותה סוג של פת?
כדי לענות על השאלה הזו, נפתח את פרשת "בהר", בה נקרא עם אדם שיורד מנכסיו בארבעה שלבים עיקריים: ראשית הוא מוכר את מקור הפרנסה שלו, שדהו. לאחר מכן, הוא מוכר את ביתו. בשלב הבא הוא מוכר עצמו כעבד לאדון עברי, ובשלב האחרון הוא מוכר עצמו, מלית ברירה – כעבד לאדון נוכרי.
במפגש עם אדם עשיר שירד מנכסיו והגיע לדיוטה התחתונה, לא די בזה שהתורה מצווה אותנו לא להפקירו לגורלו ולהיות 'ערבים' לו - היא אף מדייקת ומלמדת אותנו את המינון המדויק של הצדקה, שיש לתת לאדם כזה.
באה התורה הקדושה ואומרת לנו: אדם זה, שהיה רגיל בעושר ומנעמים באו על שולחנו, אם תתנו לו כמה פרוטות לצדקה – לא באמת עזרתם לו. לא באמת החזרתם לו את הכבוד, ולא באמת מילאתם את סאת צרכיו. איך צריך לעזור לאדם כזה? לתת לו את אותם דברים שהיה מורגל בהם, לפני שירד מנכסיו.
ואני שואלת אתכם, באמת מתוך רצון כן להבין ולדעת, האם בשני המקרים – עשיר שירד מנכסיו ורווק/ה שמחפשים את בני זוגם האמיתי - לא מדובר באותו משקל? הרי לפני שירדה הנשמה שלי, או של כל רווק ורווקה אחרת לעולם – היא חיה בעושר ובשלימות הכי טובה שיכולה להיות, הן עם עצמה והן עם בן זוגה משורש נשמתה. שם, בעולם האמת, לא חסר לה דבר: על שולחנה עלו מטעמים של בני מלכים, מטעמים מיוחדים שרק היא יכלה להרגיש בהם. ביתה היה ארמון שנחלים של מור ואפרסמון מפכים בו, ומלבושיה – מלבושי הוד והדר היו.
ועכשיו, משירדה לעולם שפל זה ונצטוותה להיות חצי (פלגא גופא) עד לבוא המיועד לה – האם זה לא ברור מאליו, שפרוטות בצורה של הצעות בלתי מתאימות – אינן משביעות באמת את רעבונה? האם הגיוני זה שבת מלך כמותי תחזר על הפתחים? ומה בכלל אגיד להם, לאותם נדיבים? איך בכלל אתאר באוזניהם איזה שפע היה לי לפני הרבה שנים, לפני שירדה נשמתי לגוף המוגבל והמבולבל הזה? איך בכלל אזכור בעצמי, שלא תמיד הייתי כל כך ענייה (מדעת, מהצעות הוגנות וכו')?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

את האמנית של הישועה שלך. אל תבזבזי את חומר הגלם על דברים שאינם בשבילך

  אני פוגשת אותן בהמוניהן.  יפות, חכמות, מוצלחות, בטוחות בעצמן, הכי קרובות למושג 'שלימות'. אז מה בכל זאת חסר להן? למה הן עדיין רווקות? למה הן לא מצליחות למצוא מישהו מוצלח כמותן? אני לא אלוקים, אין לי תשובות לכל השאלות.  אבל על סמך ניסיוני האישי אני מרגישה צורך לחדד כמה נקודות שכל רווקה תוכל להפיק מהן את המירב, לניסיון הפרטי שלה.  את האמנית של הישועה שלך קודם כל, אין דבר כזה מושלם. אפילו שאת הכי קרובה למושלמת בעינייך ואולי גם בעיני העולם, אם תצאי לחפש את הזיווג שלך עם משקפי השלימות הוורודות והמלבלבות שלך, את תיתקלי בהרבה מאוד אכזבות.  את המושלם את יוצרת, מהרבה חלקים של חוסר שלימות.  את האמנית של הישועה שלך, ובמו ידייך את מצווה ליצור יש מאין. את מקבלת את חומר הגלם, ואז מתחילה לראות בדמיונך את מה שאת רוצה ליצור ממנו.  וכמו כל אומנית טובה שלא 'תבזבז' סתם את החומר על דמיונות ומצבים של 'אולי' ו'אם' - את צריכה 'להתקמצן' על חומר הגלם שלך. לא להתעקש להדביק אותו, איפה שהוא לא מתאים, איפה שהוא רק 'יכער' את היצירה.  כמו שכל אומן יודע להתבונן על הדגם ...

איך לא להגיע לפגישות השידוכים? 10 הדיברות שלי

לא פעם, בלהט החיפוש אחר החצי השני שלנו, אנחנו קצת שוכחים שלכל משחק יש כללים, ומספר מוגבל של משתתפים. כשזה מגיע לשידוכים - כולנו רוצים לנצח בכמה שפחות 'סיבובים', וכמה שפחות סיכויים להיפגע. איך עושים את זה? היות ואני עדיין בעיצומו של התהליך, אין לי נוסחת קסם עבורכם. מה שכן, במהלך 12 שנות השידוכים אני חושבת שלמדתי דבר או שניים על איזה מין אדם אני, ומה אני יכולה או לא יכולה לספוג, בחיפוש הקדחתני הזה אחר הזיווג משורש נשמתי. אז נכון ש'עשרת הדיברות' שלי הן לגמרי אישיות ומבוססות על סמך ניסיוני בלבד, אבל אני חושבת שלא מעט רווקות (ואולי גם רווקים) יכולים להזדהות עם הדברים. אחרי ככלות הכל, הקודים המוסריים אמורים להיות זהים, כשמדובר באנשים שמכירים זה את זה לצורך הקמת בית יהודי כשר, כהלכתו.  הצטרפי לדף הפייסבוק של 'בדרך שלך', ותיהני מחיזוקים יומיומיים אם הפגישה תהיה מוצלחת אם לאו, זה לא בתחום אחריותי. האחריות שלי היא לדאוג לעשות את כל המוטל עליי - בין אם בטיפוח פנימי (עבודה על המידות, תפילות  וכדומה) ובין אם בטיפוח חיצוני (שלא על מנת למשוך ולזקר את העין כמובן...

איך מאירים את האור הגנוז של חנוכה - גם כשאנחנו לבד?

אחד הדברים שהכי קשה לי לעשות בחגים כמו חנוכה שבהם אני מצווה לעשות אותם - הוא לשמוח. גם בפורים, דווקא ביום שבו אני מצווה לשמוח, היצר הרע 'חוגג' על המחשבות והתחושות שלי, אך דווקא לאחרונה - אחרי שנים של חיפוש ורצון לדעת מדוע זה קורה, סוף סוף התחדשתי בתירוץ נפלא.  מלחמת היוונים ביהודים הייתה מלחמה על שלושה דברים שאותם ביקשו היוונים לעקור מעם ישראל: שבת, מילה, וחודש. כך אנחנו אומרים בתפילת 'על הניסים' - שהיוונים ביקשו 'להעבירם מחוקי רצונך'.  במילים אחרות, היוונים לא יכלו לסבול את העובדה שיהודי שומר על מסורת אבותיו, ומקיים את חוקי השם. כאב להם לראות איך אנחנו שמחים במצוות, ואיך השם  שמח  בנו - ולא סתם הדגש הוא על השמחה דווקא.  ש- שבת מ-מילה ח-חודש אלו שלושת המצוות העיקריות שהם רצו לנשל אותנו מהן, אך מפרשים רבים טוענים כי מה שכאב להם באמת הוא לראות אותנו שמחים במצוות הללו. שמחים ומודים להשם על הזכות להיות חלק מהעם היהודי, על הזכות לקיים מצוות קבל עם ועדה ולהכריז בכך על קרבתנו המיוחדת לבורא עולם.  הרב אברהם שפירא בביאוריו על מסכת כ...