דילוג לתוכן הראשי

כמו יוסף הצדיק בבור




אבאל'ה יקר, שוב זו אני כאן לפניך. חולמת כמו יוסף הצדיק לצאת מבור הרווקות העמוק ש'מים אין בו – אך נחשים ועקרבים יש בו'. על מה אדבר הפעם? מה אטען לפניך? אלו מילים אגיד לך כדי שתקרב אותי אליך, כדי שתעזור לי להבין את החיים ולפתור את החלומות שלי?
בכל פעם, אחרי שאני חולמת, קורה דבר מוזר. אני רצה בין הרים, מסתבכת ביערות העב, שרכים מתלפפים סביבי – מושכים אותי לכל הכיוונים, קוצים דוקרים בבשרי עד זוב דם, ראשי וגופי מיטלטלים הנה והנה כמו חיה פצועה שמחפשת מקום מסתור, לבי משתלח על אלפי חיציו בתקווה להינעץ במשהו, במישהו – אך לשווא. החלום מסתיים ואני נתקלת בפעם המיליון בקירות הלבנים, הגשמיים, המציאותיים של הרווקות, ובינתיים - הם היחידים שלובשים לבן.
ושוב אני חגה סביב עצמי כמו נשר שמכין קיבתו לטרף. חגה סביב המשאלות הקטנות שביקשתי להגשים – בעל נחמד שיאהב אותי, ילדים שובבים שיתרוצצו סביבי, ימשכו בסינרי ויקראו "אמא". שוב הסיבובים האלה שלא נגמרים – הדמעות היבשות, דקל אהבתי שנכרת וקולו נשמע מקצה העולם עד סופו, שברי רצונות ותפילות נאלמות שאין להן עוד כוח להגות.

מי ינצח בסוף? אני או הם – הסיבובים והמחוגים, שאמונים על הזמן שלי ומזהירים אותי כי הוא עומד להסתיים? מי ילבש בסוף לבן, מי יזכה לאהבה, מי יכיל חיים ברחמו, מי יגיד 'זה השם קיווינו לו – ויושיענו'?
ואיני יכולה שלא לשאול, האם זוהי תורה וזה שכרה? האם זה מה שנגזר עליי חלילה, לאהוב ולרדת – לרדת ולאהוב. האם לא ייתכן שהאהבה תהיה קצת בעלייה - שאזכה גם אני לא לפחד לאהוב, לא לפחד לבטא את האהבה שבי, לא לפחד להצהיר קבל עם ועדה שעודי מאמינה באהבה?
כל כך הרבה שידוכים עברתי. וכל כך הרבה פעמים ביקשתי להיעצר – לאהוב ולהיות נאהבת. וכל כך הרבה פעמים נאלצתי להמשיך הלאה, לבדי. שוב ושוב נזרקתי אל מצולות הבדידות והשאלה "מתי". כל כך רציתי להיות חלק מן המוצלות – אלו שבראש השנה ניצלו מדין הרווקות המאוחרת וזכו להינשא לבן הזוג שלהן וללדת ילדים משלהן – אך תחת זאת הוספתי עוד ועוד ליפול אל המצולות, כאילו לא די בכך שלבלונים שלי כבר נגמר האוויר.
והאם עליי להקשיב לקולות האחרים שבי – הנמוכים עוד יותר – שמנסים למשוך אותי לכפירה במי ש"כוחו וגבורתו מלא עולם"? האם ככה אמור להיראות מי שאוהב כל כך – עם פנים מכורכמות מצער על שנים שחלפו ואינן? ומה אומר למי שמחכה לתפילתי שתישא פרי? מה אומר לאמי שרוצה לראות כבר נכדיה ממני? מה אומר לשעון הביולוגי הממהר שדוחק ומאיץ בי למצוא כבר מישהו ולהביא ילדים לעולם לפני שהגרגר האחרון שבו, מסתנן דרך החור הקטן ונעצר בייעודו האחרון.
ואחרי כל השאלות האלה, אחרי הבדידות הגדולה שחוויתי, אחרי הבכי העצור והפרוץ, אחרי התהיות והלבטים, אחרי העצבות המפלחת חלל – כל מה שנותר לי לעשות הוא לפזם לעצמי את הפזמון, שוב ושוב ושוב: וכך אני אומרת לך אבאל'ה – שלא תחשוב שהכנפיים שלי, אלו שכל כך רוצות לנסוק אליך בתפילה ובשמחה וברוחניות מבטיחה – נשברו. הנה, אני מצדי פורשת את הכנפיים שלי כדי שתראה שעוד לא איבדתי את האמונה בך. תראה שלא פסקתי מלאהוב אותך. תראה שאני עוד מאמינה ביכולות שנתת בי. תראה שלא איבדתי את מהותי במסע הזה ושהכנפיים שנתת לי עודן יכולות למעוף. עודן מאמינות בצמיחה ובשינוי, למרות שכרגע הן מהדסות בקרקע בניסיון נואש לקום.
ואם תתקרב אליי, למילים שלי, לתפילות שלי, לשמחה שלי, לאמת שלי, לדעת שלי, לאהבה שלי, לנתינה שלי, לעצבות שלי, לבדידות שלי, לביתוק – אני מבטיחה לך שאקח אותך איתי על כנפיי, לאן שרק תרצה. אם תרצה לבקר בארץ הבדידות שלי או ביערות העב של תפילתי, אם יתחשק לך להתחמם בסוואנה הרגשית של אפריקה או לעשות סקי על ההרים המושלגים של השוויץ (גאווה, שוויצריות) שלי – לאן שרק תרצה אקח אותך איתי.
ולו רק יהפכו הסיבובים האלה סביב עצמי לאיטיים יותר, להגיוניים יותר. שאצליח להבין מה קורה איתי, שאצליח לפענח את החלומות שלי לעצמי, שאצליח לראות אותי – דרך עיניי הגשמיות – ולעכל את השינויים שאני עוברת בזה אחר זה. שאצליח לראות אותך בין כל הניסיונות שאתה מנסה אותי בהם. שאצליח לראות את הטובה שברווקות הארוכה הזו, שאצליח לחוג את הבדידות שלי, זאת אומרת לחגוג את הבדידות שלי ולא להתמרמר ממנה – אזי...
אז. ורק אם תבטיח לי – זה יקרה. הנשמה שלי תשקוט, היופי שבה יתגלה מחדש, הדעת שלה תחזור ואני אוכל להרגיש אותך באמת. אוכל להתפלל אליך באמת. אוכל לאהוב אותך באמת. כמו זוג שנמצא האחד בשביל השני בדמע ובצחוק – אם רק תבטיח לי שהרגע הזה יגיע. אם רק תבטיח לי שמישהו בסוף ימצא אותי. שאמצא אותו.
אז - ה"בטח" לי. אז, כשאמצא את בן זוגי והוא ימצא אותי - אהיה בטוחה. ואזי נמצא שנינו לך, ונלך אחריך באשר תלך. בלי געגוע למה שהיה, ובלי פחד ממה שיהיה...

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

את האמנית של הישועה שלך. אל תבזבזי את חומר הגלם על דברים שאינם בשבילך

  אני פוגשת אותן בהמוניהן.  יפות, חכמות, מוצלחות, בטוחות בעצמן, הכי קרובות למושג 'שלימות'. אז מה בכל זאת חסר להן? למה הן עדיין רווקות? למה הן לא מצליחות למצוא מישהו מוצלח כמותן? אני לא אלוקים, אין לי תשובות לכל השאלות.  אבל על סמך ניסיוני האישי אני מרגישה צורך לחדד כמה נקודות שכל רווקה תוכל להפיק מהן את המירב, לניסיון הפרטי שלה.  את האמנית של הישועה שלך קודם כל, אין דבר כזה מושלם. אפילו שאת הכי קרובה למושלמת בעינייך ואולי גם בעיני העולם, אם תצאי לחפש את הזיווג שלך עם משקפי השלימות הוורודות והמלבלבות שלך, את תיתקלי בהרבה מאוד אכזבות.  את המושלם את יוצרת, מהרבה חלקים של חוסר שלימות.  את האמנית של הישועה שלך, ובמו ידייך את מצווה ליצור יש מאין. את מקבלת את חומר הגלם, ואז מתחילה לראות בדמיונך את מה שאת רוצה ליצור ממנו.  וכמו כל אומנית טובה שלא 'תבזבז' סתם את החומר על דמיונות ומצבים של 'אולי' ו'אם' - את צריכה 'להתקמצן' על חומר הגלם שלך. לא להתעקש להדביק אותו, איפה שהוא לא מתאים, איפה שהוא רק 'יכער' את היצירה.  כמו שכל אומן יודע להתבונן על הדגם ...

איך לא להגיע לפגישות השידוכים? 10 הדיברות שלי

לא פעם, בלהט החיפוש אחר החצי השני שלנו, אנחנו קצת שוכחים שלכל משחק יש כללים, ומספר מוגבל של משתתפים. כשזה מגיע לשידוכים - כולנו רוצים לנצח בכמה שפחות 'סיבובים', וכמה שפחות סיכויים להיפגע. איך עושים את זה? היות ואני עדיין בעיצומו של התהליך, אין לי נוסחת קסם עבורכם. מה שכן, במהלך 12 שנות השידוכים אני חושבת שלמדתי דבר או שניים על איזה מין אדם אני, ומה אני יכולה או לא יכולה לספוג, בחיפוש הקדחתני הזה אחר הזיווג משורש נשמתי. אז נכון ש'עשרת הדיברות' שלי הן לגמרי אישיות ומבוססות על סמך ניסיוני בלבד, אבל אני חושבת שלא מעט רווקות (ואולי גם רווקים) יכולים להזדהות עם הדברים. אחרי ככלות הכל, הקודים המוסריים אמורים להיות זהים, כשמדובר באנשים שמכירים זה את זה לצורך הקמת בית יהודי כשר, כהלכתו.  הצטרפי לדף הפייסבוק של 'בדרך שלך', ותיהני מחיזוקים יומיומיים אם הפגישה תהיה מוצלחת אם לאו, זה לא בתחום אחריותי. האחריות שלי היא לדאוג לעשות את כל המוטל עליי - בין אם בטיפוח פנימי (עבודה על המידות, תפילות  וכדומה) ובין אם בטיפוח חיצוני (שלא על מנת למשוך ולזקר את העין כמובן...

איך מאירים את האור הגנוז של חנוכה - גם כשאנחנו לבד?

אחד הדברים שהכי קשה לי לעשות בחגים כמו חנוכה שבהם אני מצווה לעשות אותם - הוא לשמוח. גם בפורים, דווקא ביום שבו אני מצווה לשמוח, היצר הרע 'חוגג' על המחשבות והתחושות שלי, אך דווקא לאחרונה - אחרי שנים של חיפוש ורצון לדעת מדוע זה קורה, סוף סוף התחדשתי בתירוץ נפלא.  מלחמת היוונים ביהודים הייתה מלחמה על שלושה דברים שאותם ביקשו היוונים לעקור מעם ישראל: שבת, מילה, וחודש. כך אנחנו אומרים בתפילת 'על הניסים' - שהיוונים ביקשו 'להעבירם מחוקי רצונך'.  במילים אחרות, היוונים לא יכלו לסבול את העובדה שיהודי שומר על מסורת אבותיו, ומקיים את חוקי השם. כאב להם לראות איך אנחנו שמחים במצוות, ואיך השם  שמח  בנו - ולא סתם הדגש הוא על השמחה דווקא.  ש- שבת מ-מילה ח-חודש אלו שלושת המצוות העיקריות שהם רצו לנשל אותנו מהן, אך מפרשים רבים טוענים כי מה שכאב להם באמת הוא לראות אותנו שמחים במצוות הללו. שמחים ומודים להשם על הזכות להיות חלק מהעם היהודי, על הזכות לקיים מצוות קבל עם ועדה ולהכריז בכך על קרבתנו המיוחדת לבורא עולם.  הרב אברהם שפירא בביאוריו על מסכת כ...