דילוג לתוכן הראשי

השליליות שבי, מאמר 3 בסדרה: מגיע לי להגיב נכון. אני נותנת לחיוביות מקום

 בס"ד



במאמר הקודם נתנו את המשל של התולעת והצנון, והסברנו למה חשוב לצאת משם ואיך יוצאים משם. 

היום אני רוצה ב"ה לדבר איתכן על התפקיד שלנו בתוך החושך. 

כשאנו 'חשוכות' מבפנים, אנחנו נוטות לברוח למגננה שאוטמת אותנו בתוך רגשות שליליים, שנועדו (so called) לשמור אותנו מפגיעות. 

ברור שזה לא באמת שומר אותנו מלהיפגע, בדיוק להפך. 

רגשות שליליים מכניסים אותנו ללופ בלתי נגמר של בדידות ובריחה אל ה'אני' המדומה שלנו, שנדמה לנו שהוא מעניק לנו הגנה בזמן שאנחנו נמצאות בתוכו פנימה ולא צריכות להתמודד עם מה שבחוץ. 

טעות מרה. 

בתוך החושך לא מעמיקים את החושך, לא ממשיכים לנבור בתוך המרירות של הצנון - אלא חופרים ומכרסמים בדיוק בכיוון ההפוך. 

זה נחמד לברוח לאזור הנוחות, אבל זה לא נכון. 

באזור הנוחות לא משיגים שום דבר, ובטח שלא מתמודדים עם החיים האמיתיים. ההתמודדות האמיתית מתחילה דווקא כשאת נמצאת בחושך, דווקא כשאת מתחילה להרגיש צער ומצוקה כי דווקא שם את נדרשת לעבודה. 

איזה סוג של עבודה? כשבאה לפתחך סיטואציה שלילית, את צריכה להכניס חיוביות. איך עושים את זה. בסדר הבא:

- עצרי ושתקי. 

- חשבי והגידי לעצמך: אני יודעת שאני חושבת בצורה הפוכה למה שהתורה מצווה עליי. 

- אני יודעת שאני מגיבה הפוך מאיך שצריך להגיב. כשאני מגיבה בצורה שלילית, הכל הופך לשלילי ואני אומרת דברים שאני לא מתכוונת אליהם, ושאחר כך קשה מאוד להחזיר. 

- אז אולי, רק אולי, אני לא יודעת איך לחשוב ואיך להגיב?

- אם אני לא יודעת איך לחשוב ומה להגיב ורוב הזמן יוצא ממני רק תגובות שליליות, אז אני לא אפול שוב למלכודת השליליות.

- מגיע לי להגיב נכון. אני נותנת לחיוביות מקום - כדי שהיא תוכל להיכנס אליי. אני יודעת שהשליליות חייבת לזוז ולצאת הצידה כדי שהחיוביות תיכנס אליי, ואני נותנת לה לצאת ומכניסה חיוביות. 

- אני נותנת לבורא מקום להיכנס אליי. לקדושה מקום להיאחז בי. לחיוביות מקום להתבוסס בתוכי. לשמחה מקום לקשט אותי. אני משנה את כל ההסתכלות שלי על הסיטואציה, ואני לומדת להיות אחרת. 

אם את חכמה ואין לך זמן לבזבז לריק, את תתפסי את זה בשתי ידיים. ואם לא - אז תפסידי. תיתקעי שוב באני שלך, בתפיסות הקלוקלות שאת מורגלת בהן, ולא תעשי כלום. שוב. תעמדי באפס מעשה, בחוסר אונים מול ההרגלים שלך, ותיכנעי להם. 

עד מתי?

עד לפעם הבאה שהם יכריעו אותך בדמעות אל הכר?

עד לפעם הבאה שהם יראו לך כמה את לא?

עד לפעם הבאה שהם יתפסו אותך בשקר נוסף שאת מספרת לעצמך?

תתבגרי. 

העולם הזה הוא עולם העשייה, ואין זמן אחר לשנות. 

תחייכי לשינויים שאת מתבקשת לעשות בחייך, תזרמי ותעשי אותם. אל תיבהלי כשהרגש השלילי מאיים שוב לפרוץ מתוכך ולהחריב את הכל. תעצרי, ותזכירי לעצמך במה את מאמינה. תזכירי לעצמך שמגיע לך, גם לך מגיע, ללמוד לחיות כאן בשלווה, באהבה, בשמחה. בלי להיות במתח כל הזמן. 

עולם שלם של יופי, הוד, חן והדר מחכה רק לך שתפגשי בו, כשתצאי מהחריפות והמרירות של הצנון הזה שלך. 

אז למה את מחכה? צאי כבר. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

את האמנית של הישועה שלך. אל תבזבזי את חומר הגלם על דברים שאינם בשבילך

  אני פוגשת אותן בהמוניהן.  יפות, חכמות, מוצלחות, בטוחות בעצמן, הכי קרובות למושג 'שלימות'. אז מה בכל זאת חסר להן? למה הן עדיין רווקות? למה הן לא מצליחות למצוא מישהו מוצלח כמותן? אני לא אלוקים, אין לי תשובות לכל השאלות.  אבל על סמך ניסיוני האישי אני מרגישה צורך לחדד כמה נקודות שכל רווקה תוכל להפיק מהן את המירב, לניסיון הפרטי שלה.  את האמנית של הישועה שלך קודם כל, אין דבר כזה מושלם. אפילו שאת הכי קרובה למושלמת בעינייך ואולי גם בעיני העולם, אם תצאי לחפש את הזיווג שלך עם משקפי השלימות הוורודות והמלבלבות שלך, את תיתקלי בהרבה מאוד אכזבות.  את המושלם את יוצרת, מהרבה חלקים של חוסר שלימות.  את האמנית של הישועה שלך, ובמו ידייך את מצווה ליצור יש מאין. את מקבלת את חומר הגלם, ואז מתחילה לראות בדמיונך את מה שאת רוצה ליצור ממנו.  וכמו כל אומנית טובה שלא 'תבזבז' סתם את החומר על דמיונות ומצבים של 'אולי' ו'אם' - את צריכה 'להתקמצן' על חומר הגלם שלך. לא להתעקש להדביק אותו, איפה שהוא לא מתאים, איפה שהוא רק 'יכער' את היצירה.  כמו שכל אומן יודע להתבונן על הדגם ...

איך לא להגיע לפגישות השידוכים? 10 הדיברות שלי

לא פעם, בלהט החיפוש אחר החצי השני שלנו, אנחנו קצת שוכחים שלכל משחק יש כללים, ומספר מוגבל של משתתפים. כשזה מגיע לשידוכים - כולנו רוצים לנצח בכמה שפחות 'סיבובים', וכמה שפחות סיכויים להיפגע. איך עושים את זה? היות ואני עדיין בעיצומו של התהליך, אין לי נוסחת קסם עבורכם. מה שכן, במהלך 12 שנות השידוכים אני חושבת שלמדתי דבר או שניים על איזה מין אדם אני, ומה אני יכולה או לא יכולה לספוג, בחיפוש הקדחתני הזה אחר הזיווג משורש נשמתי. אז נכון ש'עשרת הדיברות' שלי הן לגמרי אישיות ומבוססות על סמך ניסיוני בלבד, אבל אני חושבת שלא מעט רווקות (ואולי גם רווקים) יכולים להזדהות עם הדברים. אחרי ככלות הכל, הקודים המוסריים אמורים להיות זהים, כשמדובר באנשים שמכירים זה את זה לצורך הקמת בית יהודי כשר, כהלכתו.  הצטרפי לדף הפייסבוק של 'בדרך שלך', ותיהני מחיזוקים יומיומיים אם הפגישה תהיה מוצלחת אם לאו, זה לא בתחום אחריותי. האחריות שלי היא לדאוג לעשות את כל המוטל עליי - בין אם בטיפוח פנימי (עבודה על המידות, תפילות  וכדומה) ובין אם בטיפוח חיצוני (שלא על מנת למשוך ולזקר את העין כמובן...

איך מאירים את האור הגנוז של חנוכה - גם כשאנחנו לבד?

אחד הדברים שהכי קשה לי לעשות בחגים כמו חנוכה שבהם אני מצווה לעשות אותם - הוא לשמוח. גם בפורים, דווקא ביום שבו אני מצווה לשמוח, היצר הרע 'חוגג' על המחשבות והתחושות שלי, אך דווקא לאחרונה - אחרי שנים של חיפוש ורצון לדעת מדוע זה קורה, סוף סוף התחדשתי בתירוץ נפלא.  מלחמת היוונים ביהודים הייתה מלחמה על שלושה דברים שאותם ביקשו היוונים לעקור מעם ישראל: שבת, מילה, וחודש. כך אנחנו אומרים בתפילת 'על הניסים' - שהיוונים ביקשו 'להעבירם מחוקי רצונך'.  במילים אחרות, היוונים לא יכלו לסבול את העובדה שיהודי שומר על מסורת אבותיו, ומקיים את חוקי השם. כאב להם לראות איך אנחנו שמחים במצוות, ואיך השם  שמח  בנו - ולא סתם הדגש הוא על השמחה דווקא.  ש- שבת מ-מילה ח-חודש אלו שלושת המצוות העיקריות שהם רצו לנשל אותנו מהן, אך מפרשים רבים טוענים כי מה שכאב להם באמת הוא לראות אותנו שמחים במצוות הללו. שמחים ומודים להשם על הזכות להיות חלק מהעם היהודי, על הזכות לקיים מצוות קבל עם ועדה ולהכריז בכך על קרבתנו המיוחדת לבורא עולם.  הרב אברהם שפירא בביאוריו על מסכת כ...